ВАЗ-2103 «Жигулі» - радянський задньопривідний легковий автомобіль II групи малого класу з кузовом седан. Був розроблений спільно з італійською фірмойFiat на базі моделі Fiat 124 і серійно випускався на Волзькому автомобільному заводі з 1972 по 1984 рік. Автомобіль широко експортувався і користувався популярністю навіть в країнах Заходу. На експорт ВАЗ-2103 йшов під назвою Lada 1500.
Історія
Fiat 124, який став прототипом моделей ВАЗ-2101 і ВАЗ-2103, був вперше представлений публіці в 1964 році, серійне виробництво в Італії почалося в 1966. У наступному, 1967 році фірмою був представлений автомобіль більш високого класу зі схожим дизайном - Fiat 125.
Саме ці готові, вже освоєні у виробництві рішення були представлені радянської делегації під час підписання договору про проект Волзького автомобільного заводу, яким було обумовлено, що «Фіат» надасть, поряд з технічним проектом заводу, повну документацію на два автомобілі: № 1 ( «норма» ) і № 2 ( «люкс»).
Спочатку таке пропозицію радянською стороною було прийнято; проте у міру більш детальної роботи над проектом дуже швидко з'ясувалося, що незважаючи на зовнішню схожість 124-я і 125-я моделі «Фіата» представляли собою по суті принципово різні автомобілі, мінімально уніфіковані між собою. Наприклад, «125» перевершував «124» на геометричні розміри, при цьому «124» мав нижневальном мотор з штанговим приводом клапанів об'ємом 1200 см³, а «125» - двигун з двома верхніми розподільчими сушіння, об'ємом 1600 кубів і потужністю 90 л .з. Шасі також принципово відрізнялося, так як «125» був виконаний на базі застарілої моделі Fiat 1500 розробки кінця 50-х років, зокрема - мав ресорну задню підвіску, м'яку та комфортну, але архаїчну і вимагала освоєння в СРСР виробництва ресор потрібного типу, якесь є досить складним і «примхливим».
Слід зазначити, що створений таким чином двигун автомобіля № 1 (1200 см³) так і залишився в певній мірі недоведённим навіть на етапі серійного випуску, так як для нього був характерний порівняно швидкий знос розподільного вала (90% -й ресурс 63 тис. Км, середній - 80), обумовлений головним чином конструктивними причинами (висока навантаженість в зоні контакту кулачків вала з важелями приводу клапанів при одночасній недостатній подачі масла), і лише в другу чергу - низькою якістю доступних мастильних матеріалів. На автомобілях Fiat цей варіант двигуна не використовувався.
Що стосується самого автомобіля № 2, то щодо нього було прийнято рішення в цілому зберегти зовнішнє оформлення аналогічно моделі «125», але при цьому забезпечити максимальну уніфікацію з № 1.
Прийнятним варіантом стало використання напрацювань «Фіата» за спрощеним варіантом моделі «124» з поліпшеним оформленням - Fiat 124 Special ( «Спечьяль»), яка в той час як раз перебувала в процесі розробки. Згодом робота над обома проектами велася паралельно і з взаємним впливом, а кінцеві результати - пішов в серію в 1968 році Fiat 124S і з'явилася в 1972 ВАЗ-2103 - якщо і не копіювали один одного зовні, то абсолютно явно сильно перегукувалися.
Таким чином, насправді не Fiat 124S став прототипом ВАЗ-2103 (таке твердження нерідко зустрічається), а обидва вони представляли собою різні варіанти однієї моделі, причому розробка їх велася паралельно і спільно, хоча освоєння радянського варіанту і запізніло на 4 роки, що цілком зрозуміло в контексті будівництва нового заводу і переважаючою необхідності первинного освоєння автомобіля № 1, «норми», як більш масового і необхідного для первинної відпрацювання технології.
Перші 518 примірників ВАЗ-2103 були випущені в 1972 році. Крім того, понад план було випущено ще приблизно 1350 [1] автомобілів під індексом 2103В (В - «тимчасовий»), які через проблеми з комплектацією отримали салони і колеса від ВАЗ-2101 [2]. Машини цієї серії не надійшли в роздрібний продаж, а були продані працівникам самого ВАЗ-а і заводів-суміжників.
Одночасно з проектуванням седана ВАЗ-2103 опрацьовувався і варіант універсалу з поліпшеним оформленням за образом «троячки» - ВАЗ-2104. Однак з огляду на утилітарності універсала - «робочої конячки» - було прийнято рішення відмовитися від такої концепції. Правда, в 1976 році були виготовлені три зразки «люкс-універсала», один з яких сім років пропрацював в заводському дизайн-центрі в якості развозного автомобіля.
Немає коментарів:
Дописати коментар